David Martín López (Sanat Tarihi Bölümü-Granada Üniversitesi)
Avrupa ve Amerika'da Fortuny denildiğinde, şartlara ve akademik bağlama göre akla İspanyol sanatını alışılmışın dışında bir modernliğe taşıyan ünlü ressam gelebilir. Mariano Fortuny Marsal (Reus, 1838 – Roma, 1874) veya oğlunuzda: Mariano Fortuny y Madrazo (Granada, 1871 – Venedik, 1949)ölümünden önce bile efsaneye ve efsaneye dönüştü.
19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarındaki yüksek sosyetenin, avangardın ve küreselleşmiş entelektüelliğin, başka bir İspanyol sanatçıya nadiren yaptıkları gibi, Fortuny Jr.'a da yenik düştüğü söylenebilir. Teslim ol, pes etme: Tamamen Fortuny'ye adanmış ve tutkulu bir şirketmodayı, lüksü, oryantalizmi ve hatta sanatın değerini, tasarımı ve zanaatkarlıkla ayrılmaz ilişkiyi yeni bir anlayışa bırakan bir 'hayran' gibi. Marcel Proust, 'Mahkum'da Albertina'nın giydiği Fortuny elbisesini anlatırken Venedik'in baştan çıkarıcı gölgesinin cazibesinden bahsetmişti.
Aslında, Onun yaratımları “taç mücevherleri” idi ve hala da öyledir Helena López de Hierro'nun Ulusal Kostüm Müzesi örneğinde işaret ettiği gibi. Proust'un Fortuny'ye olan hayranlığı o kadar fazladır ki bazen ondan “Venedik'in oğlu” olarak söz eder. Venedik, Paris'ten sonra Fortuny'nin yerleşip tekstil fabrikasını kurduğu yer, Doğu ile Batı arasındaki senkretizm'in beşiği ve sanatçının estetiğini mükemmel bir şekilde özetleyen yerdi. İpekler, damasklar, altın iplikler, Murano kristalleri… Veneto evreninin özümsenmesini ve teknik deneylerini haklı çıkarıyor. Ancak bu yeni kitabın işaret ettiği gibi, 'Mariano Fortuny ve Madrazo. Tarih, sanat, mekânlar ve duygular (2024), Granada Üniversitesi tarafından yayınlandı ve María del Mar Villafranca, Esperanza Guillén Marcos ve Ricardo Hernández Soriano tarafından düzenlendi, Onun tüm evreninin kökeni, estetik tohumu daha önceki bir bağlamdan, İspanyol ve Granada'dan geliyor.efsanevi bir biyografinin rastgele meyvesi.
Çeşitli uzmanlar düzenli ve eklektik bir sanatçının birçok yönünü analiz ediyor: ressam, mucit, moda tasarımcısı, set tasarımcısı, fotoğrafçı ve daha birçok profesyonel kategoride her zaman güncel olayların savunucusu olmuştur. Hem farklı İspanyol ve İtalyan üniversitelerinden hem de Ulusal Kostüm Müzesi ve Guillermo de Osma Galerisi'nden sanat tarihi, mimari, moda ve tasarım alanlarındaki araştırmacılar katkıda bulunuyor sanatçıya dair yeni yansımalar ve görüşler ve Esperanza Guillén'in giriş bölümünde belirttiği gibi, bunlar şunları etkiler: karmaşık bir kişiliğin eklektik modernliğiSembolik göndermelerle dolu, kendine özgü bir dilin yaratıcısı, klasik – Greko-Romen, tam olarak Helenistik olmasa da – ve hatta arkaik olanın oryantal olanla birleşerek zamansız bir modernlik yarattığı.
Bu doğrultuda, bir Guillermo de Osma'nın muhteşem yazısı Fortuny ve moda hakkında, Sanatçı ve moda arasındaki ilişki, Granadalı sanatçının aile kültürel bağlamından ele alınıyor.. Fortuny'nin ailesinin, yani babası Mariano Fortuny ve annesi Cecilia de Madrazo'nun, onun estetik gelişimi üzerinde dikkate değer bir etkisi vardı. Endülüs ve oryantal kumaşlara olan sevgiyle birlikte farklı kökenlerden antika mobilya ve kumaşlardan oluşan koleksiyon, Fortuny Marsal'ın da aynı fikirde olduğu bir evrene girmemizi sağlıyor: zamanın modasıyla ilgisi olmayan, sanatsal ve akılcı bir kostüm arayışı. . Alma-Tadema'nın romantik-tarihselci tablosu aynı zamanda tuvallerine hayat verecek sözde bir arkeolojik titizlik arıyordu. Pre-Rafaelci ve diğer sembolizm dilleri klasisizmde referans aradığı gibi, Fortuny de 1896'da keşfedilen 'Delphi Arabacısı'ndan ilham alan kostümleriyle, haute couture'u anlamanın yeni yolları Fransız telaşının daralmasından geçmeden.
Osma'nın öne sürdüğü gibi bu, neoklasikçilik ve imparatorluk tarzına özgü bir estetik dayatma değil, daha çok bir estetik dayatmaydı. diğer gerçeklikler ve modalarla bir arada var olan entelektüel eğilimve Venedik yapımı Fortuny ile Avrupa ve Amerika'da seçkin ortamlarda yayıldı. Yüksek sosyete, aristokrasi, Hollywood ve Isadora Duncan'ın dansı için yapılan 'Delphos', 1907'den bu yana dünyanın büyük bir kısmındaki 'soiré'leri zarafet ve zamansızlıkla doldurdu. daha önce moda dünyasındaki hiç kimsenin yaratmadığı eşi benzeri görülmemiş bir gerçek: Podyumun normatif kurallarına tabi olmayan ve sanat ile arkeolojinin mükemmel birleşiminden gelen – hâlâ yürürlükte olan – bir eserin geçerliliği. Kitabın, özellikle Francisco Sotomayor'un yazdığı bölümde yansıttığı bakış açısını vurgulamak önemlidir. Fortuny'nin eşi ve avangard 'Marlotte grubu'yla bağlantılı Fransız sanatçı Henriette Nigrin'in (Fontainebleau, 1877 – Venedik, 1965) rolüsadece ilham kaynağı olarak değil, aynı zamanda 'Delphos' tasarımı fikrinin de sahtecisi olarak. Öte yandan, Lucina Llorente'nin işaret ettiği gibi, kullanılan teknikler daha çok Fortuny'nin kasıtlı araştırmalarının tipik örnekleridir.
Bu kitap, duygularla, manzaralarla ve yerlerle dolubulundu yayınlanmamış belgesel kaynaklar ve fotoğraflarla desteklenmiştirBir ……. tamamlamak sanatçıya yeni bir bakışMümkün değil karakterden efsaneyeMaría del Mar Nicolás'ın İspanya örneği için yaptığı bu çalışmada belirttiği gibi.
Yazarla ilgili genel bilgilerde zaman zaman sembolik olarak gizlenen ve bu yayının üç yazarı tarafından analiz edilen bir diğer ilgili tema ise şudur: ışıkla ilgili bir mucit ve set tasarımcısı olarak rolü. Ricardo Hernández Soriano tarafından dikkatle analiz edilen benzersiz 'Fortuny Dome' (1902) gibi lambalar ve diğer eserler için tasarımlar yarattı.
Mariza Maino şunu öneriyor Fortuny'nin hayal gücünde ışık ve manzara birbirinden ayrılamaz. Onun gelince Tiyatro senaryosunun dönüştürücü fikriLourdes Jiménez'in işaret ettiği gibi bir dönüm noktasını temsil ediyor ve Wagner'in bütünsel bir sanat eseri olan 'Gesamtskunstwerk' çizgisini takip ediyor, hatta Wagner'in setlerinin neden olduğu ilk hayal kırıklığına bir tepki olarak tasarımını 1903'te Bayreuth tiyatrosunda sunuyor. 1890'daki aile gezilerinde. sembolist hale onlarınki gibi elektrik ışığıyla ilgili yeni teknolojilere duyulan hayranlıkSiemens dinamoları gibi, onun çocukluğundan geliyor ve el yazmaları da buna işaret ediyor.
Granada Üniversitesi'nin yayımladığı yeni kitap şöyle: Yerelden evrensele, yerel olan Granada kadar evrenseldir. María del Mar Villafranca, Fortuny'nin memleketine yaptığı gezileri betimleyici bir keskinlikle derinlemesine inceliyor. İçinden sinematografik filmlerin sistematik analizi Mariano Fortuny'nin eşi Henriette ile birlikte 1923 ile 1929 yılları arasında İspanya'da yaptığı gezi, özellikle Alhambra, Generalife, Sacromonte ve Albayzín yollarından geçen şehir boyunca bir güzergah oluşturmamıza olanak sağlıyor.
Sonuçta bu kitap şunları önermektedir: Fortuny ve Madrazo'ya çok boyutlu bir bakış şuna cevap veriyor yeni ve eski sorular Granada dehası hakkında ve moda, tasarım ve uluslararası çağdaş sanat üzerindeki etkisi.
Avrupa ve Amerika'da Fortuny denildiğinde, şartlara ve akademik bağlama göre akla İspanyol sanatını alışılmışın dışında bir modernliğe taşıyan ünlü ressam gelebilir. Mariano Fortuny Marsal (Reus, 1838 – Roma, 1874) veya oğlunuzda: Mariano Fortuny y Madrazo (Granada, 1871 – Venedik, 1949)ölümünden önce bile efsaneye ve efsaneye dönüştü.
19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarındaki yüksek sosyetenin, avangardın ve küreselleşmiş entelektüelliğin, başka bir İspanyol sanatçıya nadiren yaptıkları gibi, Fortuny Jr.'a da yenik düştüğü söylenebilir. Teslim ol, pes etme: Tamamen Fortuny'ye adanmış ve tutkulu bir şirketmodayı, lüksü, oryantalizmi ve hatta sanatın değerini, tasarımı ve zanaatkarlıkla ayrılmaz ilişkiyi yeni bir anlayışa bırakan bir 'hayran' gibi. Marcel Proust, 'Mahkum'da Albertina'nın giydiği Fortuny elbisesini anlatırken Venedik'in baştan çıkarıcı gölgesinin cazibesinden bahsetmişti.
Aslında, Onun yaratımları “taç mücevherleri” idi ve hala da öyledir Helena López de Hierro'nun Ulusal Kostüm Müzesi örneğinde işaret ettiği gibi. Proust'un Fortuny'ye olan hayranlığı o kadar fazladır ki bazen ondan “Venedik'in oğlu” olarak söz eder. Venedik, Paris'ten sonra Fortuny'nin yerleşip tekstil fabrikasını kurduğu yer, Doğu ile Batı arasındaki senkretizm'in beşiği ve sanatçının estetiğini mükemmel bir şekilde özetleyen yerdi. İpekler, damasklar, altın iplikler, Murano kristalleri… Veneto evreninin özümsenmesini ve teknik deneylerini haklı çıkarıyor. Ancak bu yeni kitabın işaret ettiği gibi, 'Mariano Fortuny ve Madrazo. Tarih, sanat, mekânlar ve duygular (2024), Granada Üniversitesi tarafından yayınlandı ve María del Mar Villafranca, Esperanza Guillén Marcos ve Ricardo Hernández Soriano tarafından düzenlendi, Onun tüm evreninin kökeni, estetik tohumu daha önceki bir bağlamdan, İspanyol ve Granada'dan geliyor.efsanevi bir biyografinin rastgele meyvesi.
Çeşitli uzmanlar düzenli ve eklektik bir sanatçının birçok yönünü analiz ediyor: ressam, mucit, moda tasarımcısı, set tasarımcısı, fotoğrafçı ve daha birçok profesyonel kategoride her zaman güncel olayların savunucusu olmuştur. Hem farklı İspanyol ve İtalyan üniversitelerinden hem de Ulusal Kostüm Müzesi ve Guillermo de Osma Galerisi'nden sanat tarihi, mimari, moda ve tasarım alanlarındaki araştırmacılar katkıda bulunuyor sanatçıya dair yeni yansımalar ve görüşler ve Esperanza Guillén'in giriş bölümünde belirttiği gibi, bunlar şunları etkiler: karmaşık bir kişiliğin eklektik modernliğiSembolik göndermelerle dolu, kendine özgü bir dilin yaratıcısı, klasik – Greko-Romen, tam olarak Helenistik olmasa da – ve hatta arkaik olanın oryantal olanla birleşerek zamansız bir modernlik yarattığı.
Bu doğrultuda, bir Guillermo de Osma'nın muhteşem yazısı Fortuny ve moda hakkında, Sanatçı ve moda arasındaki ilişki, Granadalı sanatçının aile kültürel bağlamından ele alınıyor.. Fortuny'nin ailesinin, yani babası Mariano Fortuny ve annesi Cecilia de Madrazo'nun, onun estetik gelişimi üzerinde dikkate değer bir etkisi vardı. Endülüs ve oryantal kumaşlara olan sevgiyle birlikte farklı kökenlerden antika mobilya ve kumaşlardan oluşan koleksiyon, Fortuny Marsal'ın da aynı fikirde olduğu bir evrene girmemizi sağlıyor: zamanın modasıyla ilgisi olmayan, sanatsal ve akılcı bir kostüm arayışı. . Alma-Tadema'nın romantik-tarihselci tablosu aynı zamanda tuvallerine hayat verecek sözde bir arkeolojik titizlik arıyordu. Pre-Rafaelci ve diğer sembolizm dilleri klasisizmde referans aradığı gibi, Fortuny de 1896'da keşfedilen 'Delphi Arabacısı'ndan ilham alan kostümleriyle, haute couture'u anlamanın yeni yolları Fransız telaşının daralmasından geçmeden.
Osma'nın öne sürdüğü gibi bu, neoklasikçilik ve imparatorluk tarzına özgü bir estetik dayatma değil, daha çok bir estetik dayatmaydı. diğer gerçeklikler ve modalarla bir arada var olan entelektüel eğilimve Venedik yapımı Fortuny ile Avrupa ve Amerika'da seçkin ortamlarda yayıldı. Yüksek sosyete, aristokrasi, Hollywood ve Isadora Duncan'ın dansı için yapılan 'Delphos', 1907'den bu yana dünyanın büyük bir kısmındaki 'soiré'leri zarafet ve zamansızlıkla doldurdu. daha önce moda dünyasındaki hiç kimsenin yaratmadığı eşi benzeri görülmemiş bir gerçek: Podyumun normatif kurallarına tabi olmayan ve sanat ile arkeolojinin mükemmel birleşiminden gelen – hâlâ yürürlükte olan – bir eserin geçerliliği. Kitabın, özellikle Francisco Sotomayor'un yazdığı bölümde yansıttığı bakış açısını vurgulamak önemlidir. Fortuny'nin eşi ve avangard 'Marlotte grubu'yla bağlantılı Fransız sanatçı Henriette Nigrin'in (Fontainebleau, 1877 – Venedik, 1965) rolüsadece ilham kaynağı olarak değil, aynı zamanda 'Delphos' tasarımı fikrinin de sahtecisi olarak. Öte yandan, Lucina Llorente'nin işaret ettiği gibi, kullanılan teknikler daha çok Fortuny'nin kasıtlı araştırmalarının tipik örnekleridir.
Bu kitap, duygularla, manzaralarla ve yerlerle dolubulundu yayınlanmamış belgesel kaynaklar ve fotoğraflarla desteklenmiştirBir ……. tamamlamak sanatçıya yeni bir bakışMümkün değil karakterden efsaneyeMaría del Mar Nicolás'ın İspanya örneği için yaptığı bu çalışmada belirttiği gibi.
Yazarla ilgili genel bilgilerde zaman zaman sembolik olarak gizlenen ve bu yayının üç yazarı tarafından analiz edilen bir diğer ilgili tema ise şudur: ışıkla ilgili bir mucit ve set tasarımcısı olarak rolü. Ricardo Hernández Soriano tarafından dikkatle analiz edilen benzersiz 'Fortuny Dome' (1902) gibi lambalar ve diğer eserler için tasarımlar yarattı.
Mariza Maino şunu öneriyor Fortuny'nin hayal gücünde ışık ve manzara birbirinden ayrılamaz. Onun gelince Tiyatro senaryosunun dönüştürücü fikriLourdes Jiménez'in işaret ettiği gibi bir dönüm noktasını temsil ediyor ve Wagner'in bütünsel bir sanat eseri olan 'Gesamtskunstwerk' çizgisini takip ediyor, hatta Wagner'in setlerinin neden olduğu ilk hayal kırıklığına bir tepki olarak tasarımını 1903'te Bayreuth tiyatrosunda sunuyor. 1890'daki aile gezilerinde. sembolist hale onlarınki gibi elektrik ışığıyla ilgili yeni teknolojilere duyulan hayranlıkSiemens dinamoları gibi, onun çocukluğundan geliyor ve el yazmaları da buna işaret ediyor.
Granada Üniversitesi'nin yayımladığı yeni kitap şöyle: Yerelden evrensele, yerel olan Granada kadar evrenseldir. María del Mar Villafranca, Fortuny'nin memleketine yaptığı gezileri betimleyici bir keskinlikle derinlemesine inceliyor. İçinden sinematografik filmlerin sistematik analizi Mariano Fortuny'nin eşi Henriette ile birlikte 1923 ile 1929 yılları arasında İspanya'da yaptığı gezi, özellikle Alhambra, Generalife, Sacromonte ve Albayzín yollarından geçen şehir boyunca bir güzergah oluşturmamıza olanak sağlıyor.
Sonuçta bu kitap şunları önermektedir: Fortuny ve Madrazo'ya çok boyutlu bir bakış şuna cevap veriyor yeni ve eski sorular Granada dehası hakkında ve moda, tasarım ve uluslararası çağdaş sanat üzerindeki etkisi.